Abjad Jawa dikaitkan dengan Hanacaraka, sebuah lagenda mengenai
dua orang pahlawan bernama Dora
dan Sambada yang bertarung.
Keduanya adalah hamba Raja Aji Saka
yang menurut kisah berasal dari India dan membawa kebudayaan ke Jawa.
Terdapat 20 huruf dalam abjad Jawa, yang mana
boleh disingkatkan kepada kata "hana caraka, data sawala, padha
jayanya, maga bathanga", dalam bahasa Jawa bermaksud "dua
utusan, mereka berbalas, dua-dua sama hebat, dua-dua mati". Dari segi
harfiah:
hana = ada ; caraka = utusan ; data = datang ; sawala = menentang ; padha = sama-sama ; jayanya = hebat ; maga = menjadi ; bathanga = batang (mayat).
|
Medang Kamulan adalah wilayah atau
kerajaan setengah mitologis yang
dianggap pernah berdiri di Jawa Tengah dan
mendahului Kerajaan Medang
(kamulan berarti "permulaan", jadi "Medang Kamulan"
berarti "pra-Medang").
Kerajaan ini dikatakan
"setengah mitologis" karena tidak pernah ditemukan bukti-bukti fisik
keberadaannya. Sumber-sumber mengenai kerajaan ini hanya berasal dari
cerita-cerita rakyat (misalnya dalam Legenda Loro Jonggrang) dan penyebutan oleh
beberapa naskah kuna. Cerita pewayangan versi Jawa menyebutkan bahwa Medang
Kamulan adalah tempat bertahtanya Batara Guru. Dalam legenda
Aji
Saka, Medang Kamulan adalah negeri tempat berkuasanya Prabu Dewata Cengkar yang lalim. Cerita rakyat lain menyatakan, Medang Kamulan dikuasai oleh
Prabu Gilingwesi.
Legenda Aji Saka sendiri
menyebutkan bahwa Bledug Kuwu di Kabupaten Grobogan
adalah tempat munculnya Jaka Linglung setelah menaklukkan Prabu Dewata Cengkar. Van der Meulen menduga, walaupun ia sendiri
tidak yakin, bahwa Medang Kamulan dapat dinisbatkan kepada
"Hasin-Medang-Kuwu-lang-pi-ya" yang diajukan van Orsoy,[5] dalam artikelnya tentang Kerajaan
"Ho-Ling" yang disebut catatan Tiongkok. Hal ini membuka kemungkinan
bahwa Medang Kamulan barangkali memang pernah ada. Baris ke-782 dan 783 dari
naskah kedua Perjalanan
Bujangga Manik dari abad ke-15 menyebutkan bahwa setelah ia
(Bujangga Manik) meninggalkan Pulutan (sekarang desa di barat kota Purwodadi)
ia tiba di "Medang Kamulan". Selanjutnya, dikatakan pula bahwa
setelah ia menyeberang Sungai Wuluyu
tibalah ia di "Gegelang"
(Madiun selatan), di selatan "Medang Kamulan".[6] Naskah inilah yang pertama kali
menyebut bahwa memang ada tempat bernama Medang Kamulan, meskipun tidak
dikatakan bahwa itu adalah kerajaan.
Masyarakat Sunda diketahui mengenal legenda mengenai
kerajaan ini, yang dikatakan mendahului Kerajaan Sunda
Galuh.
CARITA AJI SAKA
Carita Aji Saka iku nyritakaké Aji Saka
saka India sing mara ing Tanah Jawa. Banjur
Aji Saka ngarang urutan aksara kaya mengkéné kanggo mèngeti rong panakawané
sing setya nganti pati: Dora lan Sembada. Loroné mati amerga ora bisa
mbuktèkaké dhawuhé sang ratu. Mula Aji Saka banjur nyiptakaké aksara Hanacaraka
supaya bisa kanggo nulis layang.
Aksara Hanacaraka jenenge
dijupuk saka urutan limang aksara wiwitan iki sing uniné "hana caraka". Urutan dhasar aksara
Jawa nglegena iki cacahé ana rongpuluh lan nglambangaké kabèh foném basa Jawa.
Urutan aksara iki kaya mengkéné:
Hana caraka
|
data sawala
|
padha jayanya
|
maga bathanga
|
(Ana utusan)
|
(Padha garejegan)
|
(Padha digjayané)
|
(Padha dadi bathang)
|
Versi sing kapacak ing
ngisor iki miturut vèrsi ing buku Layang Hanacaraka anggitan Darmabrata
(1939):
Kacarita ing jaman mbiyèn
ana wong sakan Tanah Hindhustan anom
jenengé Aji Saka. Dhèwèké putrané
ratu, nanging kepéngin dadi pandhita sing pinter. Kasenengané mulang kawruh
rupa-rupa. Dhèwèké banjur péngin lunga mencaraké ngèlmu kawruh ing Tanah Jawa.
Banjur anuju sawijining
dina Aji Saka sida mangkat menyang Tanah Jawa, karo abdiné papat sing jenengé Duga, Prayoga, Dora lan Sambada. Bareng tekan ing Pulo Majethi padha lèrèn. Aji Saka
banjur nilar abdiné loro; Dora lan Sambada ing pulo iku. Déné Aji Saka karo Duga lan Prayoga arep
njajah Tanah Jawa dhisik. Dora lan Sambada diweling ora olèh lunga saka kono.
Saliyané iku abdi loro wau dipasrahi keris pusakané, didhawuhi ngreksa, ora
olèh dielungaké marang sapa-sapa.
Aji Saka banjur tindak karo
abdiné loro menyang ing Tanah Jawa. Njujug ing negara Mendhang Kamolan. Sing jumeneng ratu ing kono ajejuluk Prabu Déwata Cengkar. Sang prabu iku senengané
dhahar dagingé wong. Kawulané akèh sing padha wedi banjur padha
ngalih menyang negara liya. Patihé ngaran Kyai
Tengger.
Kacarita Aji Saka ana ing
Mendhang Kamolan jumeneng guru, wong-wong padha mlebu dadi siswané. Para
siswané padha tresna marang Aji Saka amerga dhèwèké seneng tetulung.
Nalika semana Aji Saka
mondhok nèng omahé Nyai Randha
Sengkeran dipèk anak karo nyai randha. Kyai patih karo nyai randha iya wis dadi
siswané Aji Saka.
Anuju sawijining dina sang
prabu Déwata Cengkar duka banget ora wong manèh sing bisa didhahar. Aji Saka
banjur saguh dicaosaké sang nata dadi dhaharané.
Sang nyai randha lan patih
dadi kagèt banget. Nanging Aji Saka celathu yèn wong loro iku ora usah kuwatir
yèn dhèwèké ora bakal mati. Banjur Aji Saka diateraké ngadhep prabu Déwata
Cengkar.
Prabu Déwata Cengkar ya
rumangsa éman lan kersa ngangkat Aji Saka dadi priyayi, nanging Aji Saka ora
gelem. Ana siji panyuwuné, yaiku nyuwun lemah saiket jembaré. Sing ngukur kudu
sang prabu dhéwé.
Sang prabu Déwata Cengkar
iya banjur nglilani. Nuli wiwit ngukur lemah diasta dhéwé. Iketé Aji Saka
dijèrèng. Iketé tansah mulur baé, dadi amba serta dawa. Iya dituti waé déning
sang prabu. Nganti notog ing segara kidul. Bareng wis mèpèd ing pinggir segara,
iketé dikebutaké. Déwata Cengkar katut mlesat kecemplung ing segara. Malih dadi
baya putih, ngratoni saisining segara kidul.
Wong-wong ing Mendhang
Kamolan padha bungah. Awit ratuné sing diwedèni wis sirna. Seka panyuwuné wong
akèh. Aji Saka nggantèni jumeneng ratu ana ing negara Mendhang Kamolan ajejuluk
prabu Jaka, iya prabu Widayaka. Déné patihé isih lestari kyai patih Tengger. Si
Duga lan si Prayoga didadèkaké bupati, ngarané tumenggung Duduga lan tumenggung
Prayoga.
Sang prabu Jaka, iya sang
prabu Widayaka nimbali si Dora lan si Sambada. Kacarita sang prabu Widayaka,
pinuju miyos siniwaka. Diadhep kyai patih serta para bupati. Sang prabu
kèngetan abdiné sing didhawuhi ngreksa pusaka keris ana ing Pulo Majethi.
Ndangu marang Duduga lan Prayoga kepriyé wartané si Dora lan si Sembada.
Prayoga lan Duduga ora bisa mangsuli awit wis suwé ora krungu apa-apa.
Kacarita si Dora lan si
Sambada sing kari ana ing Pulo Majethi. Wong loro iku wis padha krungu pawarta
manawa gustiné wis jumeneng ratu ana ring Mendhung Kamolan. Si Dora ngajak
sowan nanging si Sambada ora gelem awit wedi nerak wewaleré gustiné, ora pareng
lunga-lunga seka pulo Majethi, yèn ora tinimbalan.
Nanging si Dora nékad arep sowan dhéwé. Si Sambada ditilapaké. Banjur mangkat ijèn
waé. Ana ing dalan si Dora kapethuk karo tumenggung Duduga lan Prayoga. Utusan
loro mau banjur diajak bali déning si Dora. Awit si Sambada dijak ora gelem.
Wong telu banjur sowan ing ngarsané sang prabu.
Sang Prabu ndangu si
Sembada ana ing ngendi lan diwangsuli yèn dhèwèké ora gelem diajak. Mireng
aturé si Dora, sang prabu duka banget, lali dhawuhé dhéwé mbiyèn. Banjur Dora,
didhawuhi bali menyang pulo Majethi lan nimbali si Sambada. Yèn meksa ora gelem
didhawuhi dirampungi lan kerisé dibalèkaké.
Dora sanalika mangkat. Ing
pulo Majethi ketemu karo Sembada. Kandha yèn mentas sowan gustiné. Saiki diutus
nimbali si Sambada. Pusaka keris didhawuhi nggawa. Nanging si Sambada ora
ngandel marang kandhané si Dora. Banjur padha padu ramé. Suwé-suwé padha kekerangan,
dedreg ora ana sing kalah, awit padha digdayané. Wasana banjur padha nganggo
gaman keris padha genti nyuduk. Wekasan perangé sampyuh. Si Dora lan si
Sambada padha mati kabèh.
Sang Prabu ngarep-arep
tekané si Dora. Wis sawetara suwéné teka durung sowan-sowan mangka didhawuhi
énggal bali. Sang prabu nimbali tumenggung Duduga lan Prayoga. Didhawuhi nusul
si Dora menyang pulo Majethi. Sanalika banjur mangkat.
Bareng Duduga lan Prayoga
wis teka ing pulo mau, kagèt banget déné si Dora lan si Sambada ketemu wis
padha mati kabèh. Tilasé mentas padha kekerangan padha tatu kena ing gaman.
Pusaka keris sing dadi rereksan gumléthak ana ing sandhingé. Pusaka banjur
dijupuk arep diaturaké marang gustiné.
Duduga lan Prayoga banjur
bali sowan ing ngarsané gustiné lan mratélaké kahanané. Sang Prabu Widayaka
kagèt banget mireng pawarané, awit pancèn kaluputané dhéwé wis kesupèn
pandhawuhé. Banjur sang prabu nganggit aksara Jawa nglegena kanggo mèngeti
abdiné loro iku.
##############
Tidak ada komentar:
Posting Komentar